Το προσχέδιο της Κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό αποτελεί την τελευταία «δήθεν» φάση μιας «επιτυχούς» διαπραγμάτευσης με την τρόικα, η οποία ξεκίνησε πριν ένα μόλις χρόνο με τα γνωστά αποτελέσματα του κλεισίματος των τραπεζών και τα capital controls.
Συμπίπτει με την επέτειο του ενός χρόνου από την ενθουσιώδη υπερψήφιση του «προγράμματος της Θεσσαλονίκης», των εύκολων υποσχέσεων για αποκατάσταση των περικοπών και επαναφορά της 13ης σύνταξης, των επαναστατικών κραυγών κατά του «μειλ Χαρδούβελη», την ελάφρυνση των μικροοφειλετών με την ρύθμιση για τις 100 δόσεις και τις πομπώδεις εξαγγελίες περί αξιοπρέπειας…
Και στο Ασφαλιστικό, όμως, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ αλλά και ο ίδιος ο Υπουργός συνεχίζει τα ψέματα, εμπαίζοντας επιστημονικούς, συνδικαλιστικούς φορείς, ασφαλισμένους αλλά και συνταξιούχους:
1) Το προτεινόμενο προσχέδιο για το Ασφαλιστικό δεν μειώνει τις συντάξεις (εδώ)
2) Η Κυβέρνηση θα δώσει μάχη για τις επικουρικές (εδώ)
Το πρώτο και μεγαλύτερο ψέμα. Ο κ. Κατρούγκαλος εδώ και καιρό διαβεβαιώνει μονάχα για τις κύριες συντάξεις και δη των ήδη συνταξιούχων, αγνοώντας τις νεώτερες γενιές και τους συνταξιούχους του εγγύς και απώτερου μέλλοντος.
Για τις επικουρικές η Κυβέρνηση ακυρώνει την λειτουργία των επαγγελματικών ταμείων, ως πρόσθετο μηχανισμό ασφάλισης και συμπλήρωσης της σύνταξης, μεταθέτοντας όλες τις υποχρεώσεις του συνταξιοδοτικού για μετά το 2018, αφού έχουν προηγηθεί εθνικές εκλογές.
Παράλληλα και κυριότερα με το τσουβάλιασμα όλων των Ταμείων σε ένα, Ενιαίο, θα καταστήσει ακόμη και υγιή ταμεία ( όπως το ΕΤΑΑ ) σε ελλειμματικά, μιας και θα κληθούν αυτά να πληρώσουν συντάξεις σε προβληματικά ταμεία, όπως είναι ο Ο.Γ.Α. ή το Ι.Κ.Α., γεγονός που θα οδηγήσει σε αναπόφευκτη μείωση των συντάξεων.
Επιπλέον η δραματική αύξηση των εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες θα αυξήσει τις υποχρεώσεις των ταμείων για καταβολή συντάξεων και εφάπαξ, καθώς θα αναγκάσει μεγάλη πλειονότητα ασφαλισμένων, οι οποίοι έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα πριν την εφαρμογή του νέου νομοσχεδίου και υπό άλλες συνθήκες θα συνέχιζαν τον εργασιακό τους βίο, να παραιτηθούν, ανατρέποντας την αναλογία 8 εργαζόμενοι προς 1 συνταξιούχο που διατηρούμε μέχρι σήμερα.
Το προσχέδιο της Κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό αποτελεί την τελευταία «δήθεν» φάση μιας «επιτυχούς» διαπραγμάτευσης με την τρόικα, η οποία ξεκίνησε πριν ένα μόλις χρόνο.
3) Το νέο συνταξιοδοτικό ευνοεί τους νέους και τους χαμηλόμισθους.
Ίσως η μεγαλύτερη πολιτική «απάτη» της Κυβέρνησης, μιας και διαβεβαιώνει ότι υπάρχουν μειώσεις σε νέους με εισοδήματα μέχρι 5.000 και 7.000 ευρώ.
Αυτό είναι ψευδές, γιατί το εισόδημα για τον υπολογισμό των εισφορών- σύμφωνα με το προσχέδιο- υπολογίζεται προ φόρων, δεν εκπίπτει η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών και κυριότερα είναι τεκμαρτό, δηλ. υπολογίζονται στο εισόδημα και τυχόν κατοικίες και αυτοκίνητα του ασφαλισμένου, που μπορεί να έχει στην κατοχή του και από κληρονομιά.
Μόνο και μόνο η κατάργηση της δυνατότητας καταβολής μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών σε ασφαλισμένους κάτω της 5τίας αποτελεί ξεκάθαρο δείγμα αυτής της εύνοιας και δηλώνει ξεκάθαρα την πολιτική της Κυβέρνησης ότι οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα δεν χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας και προσοχής.
Από εκεί και πέρα από μόνης της η υπέρμετρη αύξηση των εισφορών σε συνδυασμό με τις λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις των νέων ελεύθερων επαγγελματιών, συνιστά εν τοις πράγμασι, δήμευση του εισοδήματος των νέων και τους οδηγεί σε ταχεία έξοδο από το επάγγελμα. Από την άλλη τους υποχρεώνει να καταβάλλουν αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές για συντάξεις που δεν πρόκειται να τους καταβληθούν στο μέλλον.
4) Για πρώτη φορά έχουμε συνταξιούχους μιας ταχύτητας (εδώ)
Το επιχείρημα αυτό του Πρωθυπουργού και του Υπουργού του κ. Κατρούγκαλου δεν επιδέχεται ουδενός σχολίου, καθώς το προσχέδιο κατ’ εξοχήν συντηρεί το υπάρχον status quo στην ασφάλιση, επιτείνοντας το «διαγενεακό χάσμα»- διατήρηση εν πολλοίς των διπλών και τριπλών συντάξεων με ποσοστά αναπλήρωσης και άνω του 100%, μη αντιμετώπιση του φαινομένου των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και των ευγενών ταμείων και εμμονή στην ιδεοληψία του μεγάλου Δημόσιου Τομέα με επιπλέον προσλήψεις καθαριστριών εν μέσω μνημονίων και ύφεσης.
Επιπλέον και κυριότερα η εξωφρενική αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών σε ποσοστό 38,45% στο φορολογητέο εισόδημα αγνοεί την υπαρκτή αδυναμία πολλών νέων ασφαλισμένων να καταβάλλουν τις ήδη υπάρχουσες ασφαλιστικές τους εισφορές, ενώ δεν δίνει καμία βεβαιότητα και εχέγγυο σε αυτούς ότι παρόλες τις θυσίες θα λάβουν και αυτοί αξιοπρεπείς συντάξεις, αφού η Κυβέρνηση έχει ως πρώτο μέλημα την διατήρηση των υπαρχουσών.
5) Με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα καταπολεμηθεί η εισφοροδιαφυγή και θα αυξηθούν οι εισροές στο σύστημα.
Το συγκεκριμένο επιχείρημα της Κυβέρνησης δεν είναι ψέμα αλλά δείχνει την έλλειψη συναίσθησης των κυβερνόντων και άγνοιας της πραγματικότητας και της αγοράς.
Η υπέρογκη αύξηση των εισφορών και η ανορθολογική σύνδεσή τους με το εισόδημα θα αναγκάσει ακόμη περισσότερους ελεύθερους επαγγελματίες στην μαύρη και αδήλωτη εργασία, ως ένα τρόπο επιβίωσης.
Πέραν αυτού όμως, η κατά τα ως άνω δυσανάλογη αύξηση των εισφορών θα αυξήσει το μέγεθος των ανείσπρακτων οφειλών, μιας και μέχρι σήμερα το 70% των ελεύθερων επαγγελματιών δεν είχε καταβάλει τις εισφορές τους την τελευταία διετία.
Οι συνεχείς και ατυχείς, συν τοις άλλοις, αλλαγές στην ρύθμιση των 100 δόσεων -κατά την οποία η Κυβέρνηση επέμενε ιδεοληπτικά να συμπεριληφθούν σε αυτήν όλοι ανεξαρτήτως οι οφειλέτες-, οι οποίες δεν επιβραβεύουν τον συνεπή ασφαλισμένο και η μη ενεργοποίηση του ΚΕΑΟ συνιστούν ενδεικτικά στοιχεία της αδυναμίας της Κυβέρνησης να καταπολεμήσει τα ανωτέρω φαινόμενα.
Με ψευτοεπιχειρήματα η Κυβέρνηση θεωρεί ότι μπορεί να κρύψει τις εκκωφαντικές ανακολουθίες της και τη στάση της ως αντιπολίτευση.
6) Για την σημερινή κατάσταση υπεύθυνες είναι οι προηγούμενες Κυβερνήσεις και η μη εποικοδομητική στάση της νυν αντιπολιτεύσεως:
Μπορεί όλες οι απελθούσες Κυβερνήσεις- αν εξαιρέσουμε την προσπάθεια Σημίτη- Γιαννίτση το 2001- να υπονόμευσαν το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, καθυστερώντας την αντιμετώπιση των ελλειμμάτων του ασφαλιστικού, αυτό όμως δεν αγνοεί τις όποιες ευθύνες της Κυβέρνησης, πρωτίστως ως καταστροφικής αντιπολίτευσης τα τελευταία πέντε χρόνια και δευτερευόντως ως ψευδόμενης Κυβέρνησης από τον Ιανουάριο μέχρι και σήμερα.
Η αλήθεια είναι ότι για την απορρύθμιση του ασφαλιστικού «εργάσθηκαν» και είναι συνυπεύθυνα όλα τα πολιτικά κόμματα της μεταπολίτευσης.
Με τέτοιου είδους ψευτοεπιχειρήματα η Κυβέρνηση θεωρεί ότι μπορεί να κρύψει τις εκκωφαντικές ανακολουθίες της, τη στάση της ως αντιπολίτευση από το 2010 έως το 2015, τα στερεότυπα που είχε καλλιεργήσει ως προς το ασφαλιστικό, τις ακραίες δημαγωγικές υποσχέσεις της ενόψει των εκλογών του Ιανουαρίου, του δημοψηφίσματος του Ιουλίου περί σθεναρής διαπραγμάτευσης, ακόμη και των εκλογών του Σεπτεμβρίου 2015 αλλά και τις τεράστιες ευθύνες της στην τελευταία ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών.
7) Το ασφαλιστικό είναι η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση μέχρι σήμερα (εδώ)
Μπροστά στα ανωτέρω αυτό ίσως είναι και το μικρότερο ψέμα, μιας και ο κάθε Υπουργός κάθε αλλαγή, που εισηγείται, την θεωρεί σπουδαία και μεγάλη.
Η αλήθεια είναι ότι ουδέν μεταρρυθμιστικό διαπνέει το προσχέδιο αυτό, καθώς για ακόμη μια φορά δεν κωδικοποιείται η ασφαλιστική νομοθεσία, παραμένουν τα «ευγενή» Ταμεία ( λ.χ. ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ ) δεν υπάρχει πρόβλεψη για την δυνατότητα καταβολής χαμηλών εισφορών σε όσους συνταξιούχους συνεχίζουν να εργάζονται, δεν δίνει προοπτική καταβολής συντάξεων στους νέους.
Αντίθετα, η Κυβέρνηση επέλεξε να επεξεργαστεί «δήθεν» μεταρρυθμιστικά σενάρια υπό μια αποσπασματική- μη μακρόπνοη, λογιστική θεώρηση, μη θέλοντας να θίξει ευνοούμενες- μέχρι σήμερα- κατηγορίες πολιτών, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους ελεύθερους επαγγελματίες και δη τις νεώτερες ηλικίες, αγνοώντας παράλληλα την υπαρκτή αδυναμία πολλών νέων ασφαλισμένων να καταβάλλουν τις ήδη μεγάλες ασφαλιστικές εισφορές.
*Ο Πίνακας που συνοδεύει το κείμενο, είναι: Edward Hopper (1882 –1967), Automat